Diberi 1 , dapat 10 !


Assalamualaikum , Salam Sejahtera :) 

SEDEKAH


Saidatina Fatimah , puteri kepada Rasulullah S.A.W telah berkahwin dengan khalifah ke-empat iaitu Saidina Ali . Betul tak ? :D 




Okelah , kita straight forward teros . Suatu hari tu , Saidatina Fatimah telah mengandung . Dan seperti kebiasaannya , seperti wanita-wanita mengandung yang lain , Saidatina Fatimah mengidam nak makan buah Epal . 


Untuk pengetahuan korang , pada zaman Rasulullah S.A.W epal tu dianggap sebagai makanan yang sangat enak , susah nak jumpa . Jadi , Saidina Ali ini seorang suami yang sangat berdedikasi , sangat penyayang , and very charming :D 


Beliau pun pergi ke pasar , nak pergi beli buah Epal yang dingidamkan oleh isteri tersayang , Saidatina Fatimah . Lepas dah selesai berjual beli , Saidina Ali pun pulang . Dalam perjalanan pulang , dengan izin Allah datang seorang pengemis berjumpa dengan Saidina Ali . Korang rasa apa pengemis tu nak cakap ? :) 


Pengemis pun cakap , Wahai Ali .. Aku dah lama tak makan , aku lapar sangat . Siapa tak kenal , Saidina Ali ? Beliau seorang yang sangat baik hati . Beliau pun potong buah Epal tu separuh untuk pengemis tersebut . Lagi separuh digenggam kuat , nak bagi dekad isterinya . Tapi pengemis tu tak kenyang lagi . Dia pun kejar Saidina Ali , nak minta makanan untuk kali keduanya . Saidina Ali pun bagi buah Epal yang separuh tu dekad pengemis tersebut . 

Saidina Ali risau , macam mana lah reaksi Saidatina Fatimah . Tapi dia percaya , isterinya itu pasti paham kalau diceritakan perkara sebenar . Setiba di rumah , Saidina Ali pun cerita dekad isterinya tentang pengemis tu . Saidatina Fatimah , dengan kerendahan hati berkata , Takpa lah abang , mungkin bukan rezeki kita :') 

Petang tu pula , datang beberapa sahabat Saidina Ali nak melawat keadaan mereka berdua . Tahu tak ? Mereka membawa 10 biji buah Epal ! Subahanallah , hebatnya kuasa Allah . 1 = 10 . See ? ^^

Hadith Ting3 , Amalan Mukmin Cemerlang (UN)

3 comments:

munirah :) said... [ REPLY TO COMMENT ]

tak pernah baca yg ni :)
tapi ada yg hmpir sama , masa saidina ali ngun isterinya buka puasa ngun kurma tu.

serikandi musyahidah said... [ REPLY TO COMMENT ]

Subhanallah, itulah kuasa Allah kan kan? ^-^
thanks for sharing ain ..
may Allah bless!

Hafizah Elmasry said... [ REPLY TO COMMENT ]

nice. And berguna. :).